Naslovna strana

Aktuelno

Može li Srbija da izbegne zamku srednje razvijenosti?

21. mart 2024.

Prezentacija profesora Pavla Petrovića na Kopaonik biznis forumu 2024. godine. ... detaljnije

Poreska reforma u Crnoj Gori 2022. godine – Činjenice, zablude i paralele sa Srbijom

26. januar 2024.

Ukidanje doprinosa za zdravstveno osiguranje zahteva osetno povećanje stope poreza na dodatu vrednost (PDV) kako bi se nadomestio gubitak budžetskih prihoda ... detaljnije

Odgovor Fiskalnog saveta povodom saopštenja DRI

29. decembar 2023.

Dr Pejović (DRI) ni u novom saopštenju nije odgovorio na suštinsko pitanje – da li je Vlada prekršila Zakon o budžetskom sistemu ili ne? ... detaljnije

Odgovor Pavla Petrovića, predsednika Fiskalnog saveta, povodom saopštenja DRI

19. decembar 2023.

Pavle Petrović, predsednik Fiskalnog saveta, je u intervjuu za magazin Nova ekonomija od 1.12.2023. godine ukazao na ključne probleme ... detaljnije

Ocena Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu

20. oktobar 2023.

Budžetom za 2024. planira se deficit Republike od 197 mlrd dinara, tj. 2,2% BDP-a. Ovoliki fiskalni deficit (od skoro 1,7 mlrd evra) jeste i dalje previsok za Srbiju, na šta ukazuje i formula iz fiskalnih pravila. Po njoj bi odgovarajući nivo budžetskog deficita Srbije trebalo da bude ispod 1,5% BDP-a. Ipak, budžetom za 2024. napravljeni su određeni pomaci u dobrom smeru ...detaljnije

Mišljenje na Revidiranu Fiskalnu strategiju za 2024. godinu sa projekcijama za 2025. i 2026. godinu

6. oktobar 2023.

Revidirana Fiskalna strategija predviđa dalje postepeno uravnotežavanje budžeta, ali bez većih (i potrebnih) reformi javnih finansija. Najširi srednjoročni ciljevi Strategije – fiskalni deficit i javni dug – definisani su u dobrom smeru. Predviđeno je postepeno smanjivanje deficita s planiranih 2,8% BDP-a u 2023. na 2,2% BDP-a u 2024, pa na 1,5% BDP-a u 2025. ...detaljnije

Ocena Predloga zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2022. godinu

4. oktobar 2023.

Zakonom o završnom računu građanima Srbije polaže se finalni, detaljan izveštaj o naplaćenim i potrošenim javnim sredstvima, kao i o zaduživanju države u 2022. godini. Ovaj dokument je razrešio deo nedoumica u vezi s konkretnim fiskalnim politikama iz 2022. godine – ali su neka pitanja i dalje ostala otvorena. Na primer, u Završnom računu sad ...detaljnije

Ocena Predloga rebalansa budžeta Republike za 2023. godinu

8. septembar 2023.

Dobra strana predloženog rebalansa budžeta Republike Srbije za 2023. godinu je to što se osnovni fiskalni tokovi ipak nisu otrgli kontroli. Planirani fiskalni deficit od 2,8% BDP je nesporno visok, ali se taj manjak u budžetu objektivno ipak ne može oceniti kao alarmantan. Međutim, njegova glavna odlika je to što Vlada uvodi nove ...detaljnije

Mišljenje na Nacrt Fiskalne strategije za 2024. godinu sa projekcijama za 2025. i 2026. godinu

9. jun 2023.

Nacrt Fiskalne strategije za 2024. godinu sa projekcijama za 2025. i 2026. godinu dostavljen je Fiskalnom savetu na davanje mišljenja 19.5.2023. godine. Fiskalni savet je, u skladu sa svojim zakonskim obavezama i rokovima, to Mišljenje pripremio i dostavio Vladi i Narodnoj skupštini 31.5.2023. kao što nalaže redovna budžetska procedura ...detaljnije

Fiskalna stabilizacija: ovaj put uz reforme EPS-a?

10. mart 2023.

Prezentacija profesora Pavla Petrovića na Kopaonik biznis forumu 2023. godine. ...


detaljnije

Ocena Predloga zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2021. godinu

5. decembar 2022.

Predlog zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2021. godinu potvrđuje prethodno poznatu činjenicu da je deficit republičkog budžeta u toj godini iznosio 4,5% BDP-a, ali ovaj dokument donosi i nove informacije u pogledu strukture budžetskih prihoda i rashoda. Ključna razlika je to što je ovaj fiskalni rezultat ostvaren na višem nivou prihoda i rashoda nego što je bilo iskazano u mesečnim izveštajima Ministarstva ...detaljnije

Ocena Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu

5. decembar 2022.

Predlog budžeta za 2023. predviđa relativno visok fiskalni deficit od 264 mlrd dinara ili 3,3% BDP-a. Kad se to uporedi s deficitom od 3,9% BDP-a koji je planiran nedavno usvojenim rebalansom budžeta za 2022, ipak se može oceniti da budžet za 2023. postepeno vodi javne finansije u dobrom smeru. Glavni razlog zbog kog fiskalna unapređenja nisu mogla da budu snažnija je još uvek veliki gubitak javnih preduzeća iz energetskog sektora (EPS i Srbijagas) koji ...detaljnije

Mišljenje na Revidiranu Fiskalnu strategiju za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. godinu

17. novembar 2022.

Još od izbijanja zdravstvene krize 2020. na koju se nadovezala i energetska kriza, budžet Srbije beleži vanredno velike deficite. Oni su dobrim delom bili posledica neoortodoksnih rashodnih politika države (velike subvencije privredi, neselektivna davanja stanovništvu, pokrivanje ogromnih gubitaka javnih preduzeća iz energetskog sektora i dr). To, međutim, ne može da traje neograničeno i fiskalna politika mora da se vrati u kolosek, što ...detaljnije

Ocena Predloga rebalansa budžeta Republike za 2022. godinu

8. novembar 2022.

Predloženi rebalans budžeta Republike donosi neuobičajeno velike promene i na strani javnih prihoda i na strani javnih rashoda, kao i povećanje planiranog deficita sa 3 na skoro 4% BDP-a. Tri su glavna razloga zbog kog se predloženi rebalans toliko razlikuje od inicijalnog budžeta. Prvi je snažno ubrzanje inflacije koje najvećim delom stoji iza povećanja javnih prihoda. Budžet je izrađen s pretpostavkom ...detaljnije

Predlog mera socijalne i poreske politike za smanjenje nejednakosti i rizika od siromaštva u Republici Srbiji

30. septembar 2022.

Kriza izazvana pandemijom Kovid-19 dodatno je naglasila probleme nejednakosti u većem broju država, uključujući Republiku Srbiju gde su stope nejednakosti i rizika od siromaštva godinama osetno iznad evropskog proseka. U ovoj analizi Fiskalnog saveta ukazujemo na mogućnosti i potrebe za sistemskim unapređenjima socijalne i poreske politike kako bi se obezbedila dodatna podrška ugroženim domaćinstvima, naročito nakon skorašnjih ...detaljnije

Strukturni problemi srpske energetike u svetlu globalne krize: uzroci, troškovi i moguća rešenja

7. jul 2022.

Krupne greške u upravljanju EPS-om i Srbijagasom došle su na naplatu tokom svetske energetske krize Nepovoljne globalne okolnosti bile su okidač koji je razotkrio domaću krizu državnih energetskih preduzeća, a koja je tinjala već duže vreme. Ove dve krize (svetska, a naročito domaća) dovele su do toga da je od jeseni 2021. glavni problem Srbije postalo pitanje kako da se finansira i obezbedi uredno ...detaljnije

Mišljenje na Nacrt Fiskalne strategije za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. godinu

3. jun 2022.

Nacrt Fiskalne strategije za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. izrađen je u specifični okolnostima, zbog čega ima određena objektivna ograničenja. Pre svega, još uvek se ne mogu precizno sagledati svi efekti koji će na ekonomiju i fiskalnu politiku Srbije imati rastuće globalne neizvesnosti usled rata u Ukrajini, uz energetsku krizu i snažan rast cena hrane ...detaljnije

Antikrizne budžetske mere tokom pandemije COVID-19: troškovi, rezultati i pouke

13. april 2022.

Imajući u vidu rastuću ekonomsku neizvesnost analiza fiskalne politike tokom prethodne dve godine može pomoći da se nova kriza lakše prebrodi. Svrha ovog istraživanja je da se doprinese objektivnom razumevanju dometa i efekata budžetske podrške tokom trajanja krize COVID-19, ne samo zbog užeg stručnog sagledavanja fiskalne politike tokom 2020. i 2021. godine, već i da se ...detaljnije

Fiskalni rizici Srbije na početku nove globalne neizvesnosti

6. mart 2022.

Prezentacija profesora Pavla Petrovića na Kopaonik biznis forumu 2022. godine ...


detaljnije

15 godina privatnih penzionih fondova u Srbiji: Dosadašnji razvoj i preporuke za reforme

26. januar 2022.

Tokom prethodnih 15 godina privatni penzijski fondovi ostvarili su realne stope prinosa od 2,2% godišnje ali nisu opravdali reformska očekivanja. Dosadašnja investiciona politika koja se dominantno oslanja na državne obveznice nije u stanju da štedišama pruži zadovoljavajuće stope prinosa koji su u 2020. i 2021. godini bili negativni u realnom iznosu (-0,3% i -6,1%). Uprkos izdašnim i ekskluzivnim poreskim ... detaljnije

 Informator o radu  Javne nabavke  Javni konkursi
 Vrh strane
 Ocene i mišlјenja  Mesečni izveštaji  Istraživački radovi  Analize,stavovi i predlozi  Informacije od javnog značaja  Zaštita podataka o ličnosti